חביתות מלאה החל מ-₪99 בחודש :) ב-12 תשלומים

איך לגדל עגבניות במרפסת או בגינה

ישנם כמה וכמה ירקות שאנשים אוהבים לגדל בגינה, ועגבניות היא ללא ספק אחד מהם. הסיבה לכך ברורה, העגבניה היא מלכת הירקות ואין סלט טרי שלא מכיל אותה. אז החלטנו לכתוב מדריך לגידול עגבניות במרפסת, בגג או בגינה.

העגבניה הינה צמח ממשפחת הסולנים אשר גדלה בעונת הקיץ – מקור השם הינו מהחומר סולנין אשר נמצא בירקות ממשפחה זו. העגבניה אוהבת חום ולא מסוגלת לסבול קור או לחות על העלים שלה, בדומה לפלפל וחציל – קרובי משפחה נוספים, נשתול את העגבניה בסביבות חודש מרץ.

צמח העגבניה גדל מהר ועשוי להגיע לגובה של שני מטר ואף יותר, אם אנחנו שותלים אותה מחוץ לחביתותים שלנו, נעדיף לשתול אותה בגינה במרווחים של לפחות חצי מטר.

הצמח מפיק לנו את הפרי אשר אותו אנחנו אוכלים כאשר הוא מבשיל וצבעו אדום בוהק

צמח העגבניה גדל כאמור למימדים גדולים אך אינו מסוגל לשאת את משקלו העצמי וללא תמיכה הוא יפול על האדמה ופירותיו יתקלקלו במגע ישיר איתה. לשם כך כבר בצעירותו יש לדאוג לו להדלייה, כלומר תמיכה כלשהי שתשמור עליו זקוף לכל אורך הגידול.
דוגמאות להדלייה:

  •  חיבור הצמח למוט במבוק
  • קשירה של הצמח לרשת הקבועה על קיר
  • לתת לצמח ליפול כלפי מטה מעבר למעקה במרפסת

זריעה

ניתן לזרוע את העגבניה לקראת סוף חודש פברואר בכדי לאפשר לה זמן לנבוט ולהגיע מוכנה לאביב שבו הטמפרטורות עולות לכיוון 25 מעלות. ההמלצה הגורפת היא להתחיל ולהנביט את העגבניה מזרעים בתוך מגש הנבטה עם אדמה עשירה ואיכותית בעומק של 2 ס”מ. יש להקפיד על אדמה לחה אך לא רטובה מידי בכדי למנוע הופעת תנאים אנאירוביים ורקבון. 

נביטת הצמח לוקחת בין שבוע לשלושה שבועות והם ניתנים להעברה לבית הגידול הקבוע (לחביתותים, לעציץ או לאדמה) רק כאשר הם מוציאים ענפים וגובהם כ-10 ס”מ. מומלץ לזרוע כמות גדולה ולבחור את הצמחים החזקים ביותר.

ניתן ואף מומלץ לגדל עגבניות מזרעים של עגבניות שקניתם מהסופר, מומלץ לבחור זרעים של עגבניות שהיו טעימות במיוחד ולהוציא את נוזל העגבניה לתוך האדמה – מומלץ במיוחד לעשות זאת עם הילדים. יש לסייג שתהליך זה מהנה במיוחד, אין ערובה שהתוצאות יהיו תמיד מוצלחות בהשוואה לזרעים שנקנו במשתלה.

זני עגבניות

בשנים האחרונות ישנה התפוצצות בזמינות של זני עגבניות הן בזריעה והן בשתילים שניתן להשיג מהמשתלות השונות. ישנם מאות זנים שונים של עגבניות שמגיעות בצבעים שונים כמו לבן, אדום, סגול ושחור. ניתן להשיג עגבניות שרי, עגבניות תמר, עגבניות מזני מורשת שונים 

שתילה

במידה ובחרתם לשתול את העגבניה מצמח מהמשתלה, אנו ממליצים על צמח בפורמט של סטארטר, כלומר צמח בן כמה שבועות שמגיע במעין קונוס של אדמה ונלקח ישירות ממגש ההנבטה. מחירו זול מאד וסיכויי ההצלחה שלו טובים מאלו של זרעים.

מצע הגידול

עגבניה מתפתחת היטב כאשר היא מקבלת מצע עשיר, ומנוקז היטב. 

מומלץ לשתול אותה בחביתותים בכיסים העליונים או בפתח העליון ולבצע הדלייה מיד כאשר היא מאבדת את היכולת להזדקף.

בעציצים מומלץ לאפשר מקום מספיק לשורשים להתפתח – נפח של 15-20 ליטר לפחות, לשים שכבת טוף דקה בתחתית לשיפור הניקוז ולהכניס אדמה מועשרת בכמות נכבדת של קומפוסט.

במידה ושותלים אותה בגינה, יש לתחח היטב את האדמה, להעשירה בקומפוסט ולשתול כאמור במרווחים של כחצי מטר בין צמח לצמח.

השקיה

העגבניה אוהבת שמש ואוהבת את הקיץ אך עם זאת יש לספק לה כמות מים שתאפשר לה לשגשג. יש להשקות כאשר האדמה מתייבשת (חוק אצבע שנכון לכל צמח) כאשר העגבניה ידועה באהבתה למים וכאשר חם מומלץ להשקות בכל יום. העגבניה תדע לאותת לכם אם ההשקיה חסרה, היא מהר מאד נראית ככזו שהולכת לנבול -מתן מים הופך אותה לשמחה שוב.

סיכום

העגבניה היא הירק המושלם לגידול.
היא מתאימה לכל אדם, קלה לגידול, צומחת בקצב מהיר, מהנה בעיקר לילדים אשר רואים וטועמים את התוצר הסופי של עבודתם בסלט או ישירות מהצמח. העגבניה תמיד נדרשת וקשה להגיע למצב שיש יותר מידי ממנה. 
בהצלחה!

עגלת קניות0
There are no products in the cart!
המשך קניות
0
WhatsApp chat